De maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, hebben een grote impact op onze bedrijven en organisaties. We lopen even verloren. De sociale media van je onderneming is misschien het laatste waar je nu aan denkt. Toch is het belangrijk om ook in deze bizarre tijden online zichtbaar te blijven en je content aan te passen aan wat leeft in de maatschappij. 

Hieronder vind je mijn* 7 praktische tips, vul gerust aan onder dit bericht. 

1. First things first: zorg goed voor jezelf en je gezin

Als deze crisis ons 1 ding heeft geleerd, is het dit: onze gezondheid en de mensen die we graag zien, komen op de eerste plaats. Denk aan je fysieke en mentale gezondheid. Informeer je via betrouwbare bronnen, vermijd angstzaaierij op sociale media en zoek hulp wanneer je het nodig hebt. 

2. Kijk nu even naar je sociale media planning 

Heb je op voorhand je sociale media posts opgemaakt en worden ze automatisch gepubliceerd? Of heb je vorige maand een heleboel advertenties ingepland op Facebook?

Bekijk dan nu die content eens kritisch. Verwijder het of pas het bericht aan als je ziet dat er iets ongepast tussen staat. 

 Zet alle advertenties naar evenementen die afgelast zijn of uitgesteld zijn even op pauze.

Je advertenties rond merkbekendheid of verkoop zou je kunnen laten doorlopen, maar wees voorzichtig met de inhoud. 

3. Communiceer duidelijk hoe jouw bedrijf de maatregelen toepast, maar vermijd dat oude berichten blijven circuleren op sociale media

Is je winkel of kantoor gesloten? Ben je nog open op afspraak? Kunnen mensen je via mail of telefoon bereiken?

Communiceer dit duidelijk via sociale media. 

Tip! Maak een nieuwe pagina of een blogbericht op je website waar je steeds de meest recente informatie op plaatst. 

Deel een berichtje op je sociale media kanalen, waarin je naar deze pagina verwijst. 

Zo vermijd je dat er oude posts blijven circuleren met informatie die al lang achterhaald is.

Maak er op Facebook een “pinned post” van (zet het vast aan de bovenkant van de pagina), zodat dit steeds het eerste bericht is dat bezoekers op je pagina zien. 

Zorg dat ook op de homepage van je website duidelijk een link staat naar deze specifieke “corona-pagina”.

Heb je toch al berichten gepubliceerd waar oude informatie op staat? Verwijder het bericht of pas de tekst aan.

4. Gebruik klare taal

Zeg niet “Ik vind het zo jammer dat ik mijn telefoon niet meer kan opnemen in mijn zaak omdat ik niet meer in de winkel sta, maar als je mij echt nodig hebt kan je mij een mailtje sturen, ik ga proberen om die te blijven lezen”

Zeg wel: “Ik ben bereikbaar op info@mijnwinkel.be, ik beantwoord je e-mail binnen de 2 dagen”

Start met de essentie, leg daarna verder uit.

5. Mag ik nog inhaken op de actualiteit rond het coronavirus?

Een mopje rond het hamstergedrag van de bevolking, kan dat nog?

Als het past binnen de huisstijl van je merk dan kan een voorzichtige inhaker rond de situatie wel nog. Zeker als je post bedoeld is om rond de maatregelen te sensibiliseren. Ik zag deze leuke cartoon passeren van NietNuLaura en deze geslaagde meme voor fans van Friends: 

Ook deze advertentie van Suit Supply haakt creatief in op het thuiswerk:

Maar let op, de Coronacrisis is geen lachertje, voor onze gezondheid, maatschappij en economie zullen de gevolgen ernstig zijn. Dus verbrand je vingers (en je merk) niet aan een misplaatste grap.

6. Zie deze Coronacrisis als een opportuniteit voor je bedrijf of organisatie

Voor sommige ondernemingen en organisaties zijn de gevolgen van de Coronamaatregelen nu al desastreus. Ik wens hen veel sterkte en hoop dat ze – wanneer de gezondheid van de bevolking gegarandeerd is – op steun van de overheid kunnen rekenen.

Kan jouw bedrijf in deze periode wel nog operationeel blijven? Dan vind je hier inspiratie voor je aanpak op sociale media. 

Start altijd vanuit je “buyer persona”: wat heeft je ideale klant op dit moment nodig? Hoe ziet zijn of haar situatie eruit? Is het een mama of papa die plots met kinderen in huis moet thuiswerken? Is het de jongere die plots op een heel andere manier z’n dag moet vullen? 

Bedenk hoe je deze personen op dit moment het beste kan helpen en kan inspelen op hun noden. 

Misschien is dat door veel educatieve content te delen over je dienst of product?

Past het bij je merk om tips en expertise te delen over thuiswerken, kinderen entertainen – op een educatieve manier, specifieke recepten te delen met weinig ingrediënten? Doen!

7. Blijf zichtbaar met je bedrijf. Ook al zou je je nu liever in een dekentje rollen…

Wat inspiratie voor passende posts:

Heb je zelf nog tips of heb je goede voorbeelden zien passeren op sociale media? Reageer gerust onder dit bericht. Ik ben benieuwd naar je inzichten. 

#StayHome #FlattenTheCurve

*Dankjewel aan alle leden van de fantastische groepen op Facebook: VLCM en CommunicatiePro’s tegen #COVID19BE voor inspiratie en feedback. Straf om te zien hoe in zo’n korte tijd een pak communicatieprofessionals zich kunnen organiseren en hun talenten inzetten voor de goede zaak.

Categories: Tips

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik gebruik technologieën, zoals cookies, om inhoud en reclame aan te passen, om socialemediafuncties te bieden en om het verkeer op de website te analyseren. Ook deel ik informatie over je gebruik van mijn website met mijn vertrouwde socialemedia-, reclame- en analysepartners. Klik op ‘meer info’ om mijn privacyverklaring te raadplegen. Door verder op mijn website te surfen, geef je aan dat je akkoord bent met deze privacyverklaring. Ik wil eerst meer weten

De cookie-instellingen op deze website staan op "cookies toestaan" om u de best mogelijke ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen, of wanneer u op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten